Szybkozłączka pneumatyczne cieszą się bardzo dużym zainteresowaniem, ale pomimo tego mało osób zdaje sobie sprawę z tego, jak one w rzeczywistości działają. W niniejszym artykule można znaleźć odpowiedzi na te i wiele innych pytań.
Jak działa klasyczna szybkozłączka?
Zasada działania szybkozłączek jest bardzo prosta i w dużym skrócie mówiąc polega ona po prostu na zwolnieniu zaczepu przez odciągnięcie zewnętrznego kołnierza złączki, dzięki czemu dojdzie do samoczynnego rozłączenia. Warto wspomnieć również o tym, że poszczególni producenci oferują nieco inne modele szybkozłączek, które różnią się między sobą konstrukcją. Największym zainteresowaniem cieszą się szybkozłączki pneumatyczne w których dochodzi do jednostronnego odcięcia dopływu powietrza. Mowa tutaj oczywiście o charakterystycznych szybkozłączkach z gniazdem żeńskim. Wyróżnić można także szybkozłączka (kliknij) z obustronnym odcięciem dopływu powietrza. W modelach tego typu gniazdo jest żeńskie, a męski jest z kolei wtyk. Na rynku występują również szybkozłączki z wolnym przelotem, gdzie nie ma możliwości odcięcia.
Jak to działa?
Szybkozłączka można podzielić również biorąc pod uwagę sposób montażu. Dostępne są elementy montowane pod gwint albo można wybrać modele montowane pod przewód. Na półkach sklepowych dostępne są także specjalne złącza bezpieczne, które nie mają charakterystycznego wyskoku pod ciśnieniem. Z racji tego, że głównym medium jest sprężone powietrze to w celu rozwiązania problemu z wilgocią stosuje się elementy odporne na korozję. Większość producentów stawia na mosiądz czysty i mosiądz obrabiany galwanicznie. Szybkozłączki ze stali nierdzewnej wykorzystywane są z kolei w bardzo agresywnych warunkach.
Szerokie zastosowanie we współczesnym przemyśle
Dzięki szybkozłączkom można błyskawicznie połączyć ze sobą nie tylko przewody pneumatyczne, ale również przewody hydrauliczne i zwykłe przewody do wody. W dużej mierze to właśnie dzięki tym elementom można połączyć na przykład przewody spiralne wykorzystywane na szeroką skalę w przemyśle.